Monday, October 09, 2006

Svært at navigere

Jeg ved ikke lige, hvordan jeg skal starte dette indlæg.
Egentlig så handler det om, at jeg igår oplevede verdenen på en lidt anden måde, end jeg har gjort hidtil efter troldens ankomst.

Et eller andet sted er jeg stadig glad og lykkelig for at være blevet mor. Men samtidig blev jegigår også ramt af en underlig følelse af ikke at slå til.
Det startede med, at D.D aftalte et besøg her af et vennepar til spisning. Først var jeg uening i spisningen og forslog, at de kunne komme til kaffe. Et eller andet sted er det et barselsbesøg, og derfor synes jeg godt, at man kunne "nøjes" med kaffen. D.D mente ikke, vi kunne være bekendt kun at invitere til kaffe. Jeg gav mig og det blev til middag. Men ydeligere aftalte han ved 17 tiden med dem, og han er normalt første hjemme lidt over 17 afhængig af trafikken. Så var det, at jeg fik en kortslutning.
Det var egentlig ikke det, at de kommer til spisning, eller at jeg var uening med D.D. Pludselig blev jeg bare usikker, og blev panikken for at D.D ikke ville være kommet hjem, så jeg skulle modtage dem alene med måske et skrigende barn på armen.
Det er enormt overvældende for mig pludselig at mærke denne usikkerhed. Generelt er jeg rigitg god til at multitaske, og hvis det var før i tiden, ville jeg kunne være rolig og lade dem selv komme ind ad døren, mens jeg tog mig af mit grædende barn. Eller sådan ville jeg ihvertfald have tænkt det før i tiden.
Nu er det jo slet ikke sikkert at situationen opstår, og hvis den gør, behøver det jo ikke at blive til et drama. Men det er heller ikke det der er min pointe. Pointen er den pludselige opstået usikkerhed omkring mig. Hvor faen kommer den fra?????
I weekenden fik jeg også et tudeflip, fordi jeg ikke følte, at jeg var en god nok mor for trolden og kone for manden????
Det har ændret noget uforklarligt i mig rrent følelsesmæssigt at blive mor, og det er som om, at tingene slet ikke kan forenkles mere ihvertfald ikke i mit hoved.
Jeg synes, det er enormt svært at navigere rundt i mig selv. Det ersom om, at jeg ikke ved hvem jeg er. Eller det gør jeg, men jeg føler mig ikke helt som M.S og heller ikke helt som mor. Hvordan mon jeg får forenet de to???

Samtidig har forholdet ændret sig mellem D.D og mig. Det er som om, at vi de sidste dage ikke har været helt så gode til at kommunikere som ellers. Vi taler sammen og råber ikke af hinanden. Men mest føler jeg nok lige nu, at vi går forbi hinanden. Vi prøver at finde ud af os selv og har lige nu ikke overskuet til at finde ud af, hvor den anden er.
Den udfordring kommer bag på mig, jeg føler næsten at jeg mister ham.
Måske er vi også ved at sige farvel til "det gamle forhold" fra før vi blev forældre for at kunne sig velkommen til vores nye forhold som forældre, hvor trolden har givet os en helt ny dimmision i livet?
Jeg vidste bare ikke, at det skulle eller ville gøre ondt på den måde, og jeg havde aldrig forstillet mig, at noget ville ændre sig på den måde mellem os.

7 comments:

Anonymous said...

Det er enormt svært at finde sig selv og finde ud af det med sin mand i de nye roller man får, når man bliver forældre.

Jeg troede at vi efter 15 års samliv var 'færdige' med at slibe kanter af hinanden, men jeg skal lige love for at vi er kommet på arbejde igen.

Det er skide svært og hårdt at finde ud af, og i starten er man bare så træt og følelserne hænger udenpå tøjet.

Mit bedste råd, er at I tager det stille og roligt og lader være med at stille for store forventninger til hinanden.

PS. Jeg havde aldrig accepteret en middag. I hvert fald ikke hvis gæsterne ikke selv kom med maden!

Frøkenhat said...

Puh, jeg synes godt nok også, at middagsgæster er ambitiøst med sådan en lille trold. Kan sagtens forstå, hvis det blev for meget for dig.

Mht utilstrækkeligheden så forestiller jeg mig, at det er et af grundvilkårene ved at blive mor? Særligt i begyndelsen. Tænk på hvor stor en revolution, der er sket i dit liv ved at få sådan en lille guldklump. Hvis det ikke skulle vende op og ned på alting, så ved jeg snart ikke, hvad der skulle.
Og når man så er træt og hormonfyldt samtidig, så skal det jo koge på i hjernen ind imellem.
Det korte af det lange er, at det er meget naturligt og forståeligt, hvis du er lidt ude af balance lige nu.

Husk at passe på dig selv og den lille.

soesterlystig said...

Kan din mand ikke købe noget lækkert mad med hjem? Så kan du nøjes med at underholde gæster og vise baby frem indtil han kommer...

Mette said...

Ja, der findes mange nye sider af en selv og sin partner, når man går fra tosomheden til forældreskabet!

Jeg avr også blevet meget sur, hvis jeg stod i din situation - og enten måtte han selv lave maden eller også blev der indkøbt til pitabrød...
Problemet i bund og grund er nok også, at man forventer - både som gæst og som vært - at det er lækkert mad = men lækkert mad behøver IKKE at tage lang tid!!!
Pitabrød med falafler (Irma har nogle rigtig lækre øko-nogen), salat og dressing - så er den potte ude...
Eller bed manden om at tage pizzaer med hjem...

Knus herfra

Anonymous said...

Rent fundamentalt sker der kæmpemæssige omvæltninger i ens liv, når man bliver forældre.

Tosomhed bliver til tresomhed og man skal pludselig til at navigere i et helt andet kaos end først tiltænkt.

Billedet du havde af dig selv om mor, jer som forældre og familie er uden tvivl blevet ændret mange gange... ikke alting til det romatiske billede man havde af det.

Giv jer selv tid. Vær ærlige, åbne og autentiske...

Du gør det godt.

:)

stubbornmom said...

Det er en omvæltning af de helt store og til tider dramatiske at finde sig selv og hinanden som forældre - dine betragtninger er helt rigtige, og det er også det der sker; man tager afsked med forholdet førhen og siger goddag til forholdet som er nu og i fremtiden.
Jeg har haft de samme tanker som dig, ork mange gange, og er også blevet bange for at miste på en mere skærende og gennemtrængende måde, end jeg var før...

Du er en god mor - det er jeg sikker på. Hvis det kan være en trøst så husk på, at de virkelig dårlige mødre, de spørger sgutte sig selv, om de nu er gode nok !!

Kærlig hilsen Stina

Anonymous said...

Hej M.S

Åhh det med at multitaske var jeg godt nok også en ørn til før jeg fik tvillingerne... NU...ja nu synes jeg sgu ikke jeg kan overkomme en disse, uden at skal have skrevet alting ned og kugge på det 100 17 gange og alligevel glemmer jeg det meste alligevel ;-) Med andre ord: Du er bestemt ikke alene og ja det er så ingen trøst, men nu er mine 2 1/2 og jeg husker satdig som en dør *GG*

Usikkerheden om man er en god mor og kone kommer igen og igen, og det kan være meget svært at være mor & kone på én gang. Den vigtigste del af negge dele er dog man kan snakke sig igennem tingene... heller det end intet at sige. Spørg D.D om han synes det virker anderledes eller om det er dine hormone der spiller dig et pus, for det ud, lad være med at gemme på det. Og HUSK: D.D er også lige blevet FAR og det kræver altså også sin mand, specielt når man faktisk ikke er ret meget hjemme ved guldklumpen og måske savner ham og konen rigtig meget... og det er mænd jo ike voldsomt gode til at få sagt... ;-)

Ang. middagen så klare du da den helt sikkert, og hvis du tænker på du står med et skrigende barn, så start med at sige, ja velkommen og værsgod at komme ind. I må underholde jer selv mens jeg får trøstet Trolden, og DET forstår gode venner UDEN problemer! Og spørg dem da om de ikke kunne komme med lidt af maden/det hele og sig fra nu af du gerne vil have gæster MEN DE KOMMER SELV MED MADEN!!!!
Sådan gjorde vi og INGEN sagde noget til det. De syntes faktisk derimod det var flot meldt ud.

God fornøjelse og pøj pøj med troldeungen :-)

Knus og kram Tine S. (min-mave)