Sunday, September 10, 2006

En tur på sygehuset

og hjemme igen.
Lørdag ved 19 tiden begyndte jeg at få heftige men ureglmæssige veer. Det var som sammentrækninger af de grove, og de blev mere og mere reglmæssige.
Ved 23 tiden var der 5 minutter imellem og til sidst kom vi ned på 3/4 minutter imellem. Så ringede vi til fødegangen endnu en gang, og fik tilbudet om at komme ind og blive tjekket.
Jeg kunne ikke være nogen steder på grund af smerterne, så vi kørte afsted.
På vej derind, begyndte der igen at gå længere tid mellem veerne, for at gå igang igen skiftevis.

Jeg blev undersøgt indvendigt, og der var stadig ingenting sket. Jeg er stadig kun en cm åben og har også stadig en cm livmodermund tilbage!
Spirren var træt og sov det meste af tiden, den vågnede dog lidt op, da jodermoderen havde skubbet og mast til den i adskillige minutter.
Jeg lavede en urinprøve, og der var blod i urinen, men det har der jo været så mange gange i løbet af graviditeten.
Der var også stadig sukker i urinen.
Jodermoderen konfererede med forvagten, fordi det måske kunne være en blærebetændelse oven i. Hun overvejde at sætte mig på pencilin, men de valgte til sidst at dyrke urinen istedet for, og så fik jeg endnu en gang en henvisning med hjem til en glukosebelastning! Jeg/vi sagde fra, da jeg blev så syg og kastede op i en hel dag, sidst jeg fik den lavet.
De vil kontakte mig, hvis der er bakterie i urinen efter et oar dage.

Suk igang med veer endnu en gang. Denne gang gik det da først i sig selv efter 5 timer, det er vist rekorden og reglmæsssige veer i to timer også rekord, tror jeg.

Det undrer mig, at jeg kan have så mange smerter i forbindelse med veerne, og så sker der ikke en meter alligevel. Det frustrerer mig og gør mig usikker. Hvorfor går det ikke bare igang, hvad holder det tilbage?

8 comments:

Anonymous said...

Der er desværre ingen, der rigtig ved, hvad der sætter en fødsel i gang. Den seneste og mest plausible teori pt. er, at barnet frigiver et hormon som så starter fødslen.

Fat mod og jeg ved godt, at det er skide svært... men sandheden er den, at der ikke er noget galt bare fordi fødslen går i gang og i sig selv igen og at de fleste 1. gangsfødende rent faktisk går over tid og skal sættes i gang.

Jeg er blevet sat i gang ved begge mine fødsler. Den ene over tid og den anden før tid. For den første graviditet gælder det, at min livmoderhals var udslettet og jeg var to fingre åbne de sidste 14. dage af graviditeten og jeg havde fået foretaget hindeløsning to gange uden held.

De tog så vandet og efter 3-4 timer begyndte veerne at komme, men de gav ikke noget som helst og så må jeg til sidste have vestimulerende drop.

For den anden graviditet gælder det, at jeg fik en stikpille om morgen (jeg havde en del plukkeveer) og langsomt udslettede livmoderhalsen sig, men det var bestemt ikke noget at skrive hjem om. Hen på aften tog de så vandet og så gik der ellers gang i veerne, men jeg åbnede mig ikke mere af den grund og endnu en gang måtte jeg have vestimulerende drop.

Mit bedste råd (og dem HADER du sikkert lige nu) er, at du slapper af og forbereder dig på at gå tiden helt ud (dvs. til uge 42) og at du så skal sættes i gang. Alt det som så sker inden da, er forberedelser til selve fødslen og kommer Spirren så af selv sig, så er det jo kun en bonus, ja?

Og med hensyn til veerne. Det gør pokkers ondt (personligt mener jeg, at det gør lorte-pikke-røvhulsagtigt ondt at have veer) og for nogen af os, er det så desværre ”forgæves”, at vi har dem... fordi vi ender op med at få lidt hjælp.

Du behøver ikke blive usikker... det skal nok komme...

Kram fra Frederikke

Signe og Jan said...

øv altså - kom ny frem spirrebaby

Solsikke said...

Jeg håber, at du snart kommer ud af venteboblen!

Stort knus,
Solsikke

Anonymous said...

Jeg kan kun stemme i hvad Frederikke skriver. Jeg har det dog sådan at jeg for alt i verden gerne vil undgå vestimullerende drop hvis jeg nogensinde skulle føde igen. Så jeg vil gå meget langt uden at ønske en igangsættelse. Men vores oplevelser er jo alle forskellige.

Desværre kan veer godt gøre svineondt uden at det er de såkaldt 'gode' veer - altså dem der udvider. Snydeveer kaldte jeg dem.

Jeg havde sådanne veer hver eneste nat i de dage der gik mens jeg var under igangsættelse og det er meget udmattende. Sørg nu for at få hvilet når veerne ikke er der. Kræfterne skal du bruge senere.

Jeg formoder at du er orienteret om hvad du må bruge af smertestillende? Har du adgang til karbad? Der er også nogen JM som siger at man kan tage sig en guldøl eller et glas rødvin - check det med dit fødested hvad de mener.

Og så siger jeg det lige igen: hvile, hvile, hvile og mer hvile.

Knus Rikke

Snowie said...

Et dejligt kram fra mig!

Anonymous said...

Jeg istemmer mig Frederikke og Rikke. Selvom en masse gode råd er (død)irriterende ligenu, så er hvile og tålmodighed det ultimative ;)

Og ja smertelidring som varmt karbad, lun (ikke varm) varmepude, lændemassage og akupunktur er at anbefale.

...Havde du i øvrigt ikke kontakt til en "stikkedame"? De kan jo også sætte fødsler igang, har jeg hørt.

Kram til dig!

Snowie said...

Du er så stille... :-)

Kigger forbi flere gange om dagen og sender maaange tanker din (jeres) vej!

Kram fra Snow

Signe og Jan said...

Nåhhh hva så? Synes det er længe siden du har givet lyd. Mon det er et godt tegn?