Monday, January 09, 2006

På vej hvorhen?????

Der kører så mange tanker rundt i hovedet på mig hvert eneste minut.
Alligevel ved jeg slet ikke, hvordan jeg kan skrive dem ned.

Da jeg var indlagt, og det hele falt sammen om mig, var jeg sikker på, at jeg igen en dag ville få overblikket. Nu kan jeg komme i tvivl. Jeg har en da tænkt, om jeg måske ville ende med en fødselsdepression.

Det har været en mærkelig tid, som jeg aldrig har kunnet forstille mig det kunne være, efter vi fik af vide, at blodprøven var positiv.
Der er selvfølgelig hele problematikken i, at jeg ikke kan forholde mig til, at det er mig, der venter mig. Når vi taler om det herhjemme, så har det stadig ikke noget med mig at gøre. Samtidig med det, så kan jeg i den grad stadig undre mig, når andre taler om, at det er svært for dem at forholde sig til, at de er gravid. For set fra mig her udefra, så er det jo soleklart, de er blevet gravide, de har nået målet, hvor svært kan det være at forstå?

Jeg ved, at jeg er i en proces, og det er sjældent nemt at bevæge sig fra et sted til et andet. Da vi langt om længe var færdig med udredningen, bevægede jeg mig videre til behandlingen. Så blev målet, at jeg blev gravid, for så viste vi, at det kunne lade sig gøre. Det ved vi nu.
Og nu er jeg igen ved at bevæge mig videre med en positiv graviditet.

Overstimuleringen, som forhåbentlig er på retur, har fyldt meget. Fysisk har/er den været sej at komme igennem. Problemerne kommer altid, når jeg har spist, så får jeg meget ondt, kaster op, og maven bliver fuldstændig udspilet. Sådan vil det være i et stykke tid endnu, sagde lægerne til mig.
Så mit egentlige fokus har været meget hvile og at komme på benene igen.

Psykisk har jeg følt mig indvaderet. Det er gået op for mig, at vi intet privatliv har haft i 1½ år. Vi måtte ydeligere fortælle det til familien.
JEG SAVNER TID, HVOR KUN MIG OG D.D ER SAMMEN.
Jeg savner, at nogen havde forberedt mig på, at det bestemt ikke behøver at være lykken, selvom graviditeten er opnået.
Jeg ved at mange formentlig bliver harm og vrede på mig nu, at jeg kan tillade mig, at skrive sådan, når nu jeg har været heldig.
Men det må jeg tage med, for lige nu har jeg det sådan.

Nogen har formentlig også forberedt mig, men jeg har ikke kunnet høre!
Det er så hårdt at skulle erkende disse følelser, at intet er rart, lyserødt eller romantisk i forhold til graviditeten.
Det fysiske har bare været min start, og det gør jeg gerne 100 gange om, hvis det betyder min baby i armene.
Men det psykiske efterspil jeg gennemlever for tiden, den er sej, og den kan om noget sætte mig ud på et sidespor.

11 comments:

Mette said...

Nej selv en meget ønsket og ventet graviditet medføre ikke altid den store lykkerus og glæde!

Jeg kan huske, da jeg endelig blev gravid med Amalie - jo jeg var glad - men hold kæft hvor jeg brækkede mig i LÅRTYKKE stråler og var SÅ træt og bare tænkte på hvornår det helvede var overstået. Nogle fra PCO-siden var meget arogante og sagde at sådan måtte jeg ikke tænke, fordi nu skulle jeg være glad over at jeg endelig var blevet gravid. Jeg var også glad - men jeg var også meget, meget træt af at kaste op hele tiden.
Og som stakkels Rikke nu er - overmoden gravid - så gider man bare heller ikke - og ønsker bare at ungen kommer ud!
Og tro mig - når så barnet har set dagens lys - så kommer der mange gange, hvor man bare har lyst til at stoppe den op igen fordi man er SÅÅÅÅÅ træt....

Og sådan er det bare hele tiden!

Men alt i alt - så er vi glade for vores børn - og den træthed de medfører...

Mange knus til dig!

Mette

Snowie said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Snowie said...

Jeg synes, at Mette lige har skrevet en meget dejlig kommentar.

Så jeg vil nøjes med at kaste lidt flere knus efter dig!

Kram fra Snow

Lene said...

Kæreste MS.
Jeg skal ikke gøre mig klog, ved godt det er hårdt, det står meget tydeligt i dine sidste indlæg. MEeeen! Det er okay. Det GODT NOK at være udmattet, at føle sig ved siden af sig selv og at tvivle.
Jeg TROR bare at som spirren vokser i din mave vil følelserne afløses af glæde og forventning. Omend det måske tager lidt tid. Jeg tror ikke at du får en fødselsdepression, men det er meget almindeligt at REAGERE på alt det du har været igennem. Et råd kunne være at sørge for at du og DD får den tid sammen. Helst så hurtigt som muligt.
Jeg bliver også nødt til at sige: Det ER så fedt for Jer, jeg er SÅ glad for det, på Jeres vegne. Det er det absolut største.
Mange kram fra mig til dig

HBT said...

Jeg ved slet ikke hvad jeg skal sige til dig søde. For jeg genkender ikke det du skriver.

Men tænker på dig.

Knus

Freudika said...

Ingen vrede herfra ... jeg tror godt jeg kan følge dig ...

I lang tid har en graviditet været målet ... og nu er målet nået, og det har bare ikke haft den forventede effekt - det har ikke været lykkerus og lettelses-suk ... tværtimod har det været smerte og fysisk og psykisk ubehag ... jeg kan godt forstå at du gerne ville have været forberedt ...

Jeg håber snart det letter, og du begynder at kunne glæde dig over det mirakel du trods alt bærer på ...

soesterlystig said...

Undskykd M.... undskyld jeg ikke forberedte dig, for jeg kender bare så godt de følelser du render rundt med nu. Men det er svært at sige til én som er i behandling, at en graviditet ikke udgør målet i sig selv og at man ikke opnår "instant" lykke.... Du skal huske at skrive præcis, hvad dine følelser er. Lad være med at tænke, at nu sårer du os andre. Dine følelser er ikke alene meget forståelige, de er også helt dine egne. Jeg er hvis du har brug for at snakke!

Solsikke said...

Kære M.

Skriv og skriv og skriv. Der er ingen, der dømmer dig, og at du ikke svæver rundt på en lyserød sky ligenu er fuldt forståeligt.

Jeg håber, at du får det bedre efterhånden som maven vokser, og finder dig selv.

Mange trøstekrammere (og stadig mange gange tillykke!).

Kærlig hilsen
Solsikke

QVINDEN said...

Vred over at du er ærlig? Aldrig i livet. De forrige kommentarer siger det meget godt: At uanset hvor godt og dejligt det er, at du er gravid, så er det også en kæmpe omvæltning, som det tager tid at vænne sig til. Jeg tror, at du gør det rigtige: Nemlig at fortælle ærligt om dine tanker. Skriv dig ud af frustrationerne og brug tid med din mand til at få talt det hele igennem og til at nyde hinanden.
Jeg er glad på dine vegne, at spirren endelig er der. Og mine fingre er krydsede for, at alt kommer til at gå godt. Du fortjener det :-)

Anonymous said...

Kære MS

Du skal ikke føle dig forlegen over dine følelser. Det ER svært at blive glad efter så mange måneders slid og slæb og ikke mindst usikkerhed. Den indvirking som infertiliteten har haft på en er ikke sådan lige til at ryste af sig.

Jeg skrev i maj følgende:

"Jeg må indrømme, at jeg har været skrækkeligt naiv. Jeg troede at min lykke ville være gjort ved synet af en positiv test og at graviditet var sådan noget romatisk noget. Og så er det i virkeligheden først her at de virkelige trængsler begynder og angsten for alvor tager fat.

Denne gang tør jeg ikke engang give den et navn. Den hedder bare "den". Jeg snakker så lidt som muligt om den. Den er kun en graviditet i det omfang, at jeg er bevidst om at jeg skal passe på mig selv, spise fornuftigt og passe min seng. Det sidste kommer iøvrigt af sig selv. Men jeg opfatter mig ikke gravid på samme måde som både min kollega og min chef er det. De har virkelig babier i deres maver. Jeg har bare en lottoseddel."

Jeg kan love dig at det går over. Giv det tid og pas på dig selv.

De kærligste tanker Rikke

Anonymous said...

Tillykke MS! Hvor er det dejligt, igen - og det ER HÅRDT! Pludselig starter en verden af angst og bekymring og tanker, man ikke ANEDE eksisterede - for dét at være gravid, det måtte jo være lykken, den rosenrøde cndyfloss hverdags begyndelse, men ak - det er det ikke. Det er hårdt. Senere bliver det hårdt at man er den eneste der kan bære barnet, for hvad nu hvis man ikke er god nok til det? Og ja...1000 ting - men du er altid velkommen på min blog, hvad der end rører sig!
Jeg forstår, jeg har kortet over den vej, du har færdedes og nu færdes af, jeg har selv gået dér...
Kh Stina