Wednesday, January 04, 2006

Hjemme igen

Jeg fik voldsomt ondt i maven i søndags og tog derfor til min egen læge om mandagen.
Han kunne godtmærke, at der sad noget og sendte mig derfor videre til ydeligere undersøgelse på sygehuset.
Jeg ringede til D.D, som starks kørte fra arbejdet og mødtes med mig på sygehuset.

Smerterne var der, fordi jeg var overstimuleret og havde væske og en del vandcyster i begge æggeledere.
Jeg vidste jo godt fra sidste gang, at jeg var i risikozonen. Sidste gang havde jeg også symptomerne, men de blev aldrig til mere, fordi jeg ikke var gravid!
Det vil sige at hcgtallet stimulerer overstimuleringen.
Så i forhold til graviditeten er det et godt tegn, men selvfølgelig ikke rart at gennegå.

Egentlig troede jeg bare, at jeg skulle undersøges. Men de vidste ikke, hvilken vej det ville gå, og ville derfor beholde mig.
Jeg var overrasket og langt fra forberedt på det men kunne godt se, at det bedste var at blive.
Planen var bare en overnatning, men det blev jo desværre til tre dage på sygehuset.

Indtil videre skal jeg være sygemeldt i en uges tid, slappe af og passe på mig selv, og så skulle de sidste rester gå i sig selv igen.
Jeg har det meget bedre er helt klart på vej i den rigtige retning.

Men det har været hårdt for mig pykisk og i går væltede min verden bare, og jeg græd mig i søvn.
Jeg tror, der skete en følelsesmæssig kortslutning i mine følelser, og jeg kunne bare ikke mere.
Familien vidste jo ingenting, men vi blev enige om, at fortælle vores forældre + søskende ang. indlæggelsen og orienterer dem om forløbet.
Jeg synes, det var det rigtige der, men fortrød så meget, at vi ikke bare havde sagt til mine forældre, at jeg var indlagt grundet mavesmerter.
Jeg kunne slet ikke forholde mig til deres glæde over vores graviditet, for jeg oplever ikke mig selv på nogen måde gravid, det er stadig en anden for mig.
Deres udtryk for glæde gjorde mig både vred og ked af det.
Jeg ved ikke hvorfor, men jeg var samtidig også ked af, at jeg ikke fik muligheden for at fortælle dem det, på den måde som jeg så længe har drømt om.
Jeg havde mange smerter, og jeg lå på et sygehus, hvor der hele tiden kom fremmede mennesker ind på stuen for at snakke med mig. Jeg troede bare, at jeg skulle tjekkes, men jeg blev istedet indlagt.
Jeg følte mig på alle måder indvaderet af fremmede mennesker, og jeg havde fået nok.
Jeg ønske mig så langt væk med D.D væk fra alle andre.
Jeg brød sammen i telefonen om aftenen, da jeg talte med D.D, efter han var kørt hjem.
Jeg følte mig så alene, og jeg kunne ikke mere, det hele faldt sammen om mig. Tårene pakke mig i søvn.

Det lettede mig meget, da jeg idag fik af vide, at jeg skulle hjem. Det var dejligt at komme hjm i de vante omgivelser igen.
Jeg har det stadig meget dårligt med, at familen ved det.
Det ligger et pres på mig, og det får mig stadig til at føle mine grænser meget overskredet.
Vi har orienteret dem om, at vi siger til, hvis vi har lyst til at tale om det eller graviditeten. Det respekterer de meget allesammen.
Problemet for mig er bare, at selvom de respekterer grænsen til det yderste, så forsvinder følelsen ikke hos mig.
For jeg ved de ved det, og det bliver noget som "katten om den varme grød", når vi for eftertiden skal være sammen.

Måske løser det sig selv, eller måske tager jeg bare en pause fra familien, til jeg er blevet ok med min graviditet og får lyst til at dele den med dem.

Jeg er ikke langt henne helt præcis i uge 5, og så meget kan ske endnu.
Men jeg begynder at glæde mig, den glæde vil nemlig altid være noget dejligt for mig, lige meget hvad der sker i min graviditet.
For hvis det ulykkelige skulle ske, og jeg mistede spirren, så ville sorgen jo ikke være mindre, bare fordi jeg ikke havde glædet mig tidligere!

11 comments:

Solsikke said...

Kære M.

Hvor er jeg ked af at høre, at du har haft det så turbulent. Men godt at høre, at spirren har det godt.

God bedring!

Kærlig hilsen
Solsikke

QVINDEN said...

Py... det lyder godt nok voldsomt. Jeg sender dig nogle trøstende tanker og krydser fingre for, at spirren bliver, hvor den skal.

Godt du er hjemme i god behold!

HBT said...

Pu ha da sikke en grim omgang søde.

Håber du snart får det bedre - både psykisk og fysisk.

Knus og kram

Amocca said...

sikke en omgang. Håber du er ok og jeg siger: glæd dig! Glæd dig alt det du kan...

Amocca

soesterlystig said...

Åh nej M. jeg er glad for, at du har det bedre nu.... Følelserne er turbulente her i starten, det er vidst desværre bare de fertile infertiles lod.... Men jeg er her til at bakke op, hvis du har brug for det.

1000 kram Søs

Anonymous said...

Stakkels, stakkels dig.

Jeg forstår om nogen hvordan du har det. Det er et stort chok når man ikke som forventet bobler over af glæde over sin graviditet. Og man kan slet ikke have at andre gør det. Men du må ikke være bange for at glæde dig - glæd dig en lille bitte smule mere hver dag og ganske langsomt bliver det nemmere og nemmere.

Pas nu godt på jer selv alle tre.
Kærlig tanker Rikke

Mette said...

Søde M.

Velkommen hjem igen - ude godt, hjemme bedst!
Men nogle gange er det for noget godt at være ude - en overstimulering er IKKE at spøge med - tro mig - og jeg er glad for at du allerede nu er i bedring. Pas GODT på dig selv lov mig det.

Jeg kan godt forstå, at det ikke lige var måden du ville have fortalt det - vi måtte fortælle om min graviditet med M&S på samme måde som I om Spirren - ikke rart fordi man har forventet noget andet, og også fordi man ikke kan forholde sig til andres glæde, når man selv ikke har det godt!

Jeg håber virkelig, at du snart bliver fit for fight igen...

Knus Mette

Monja said...

Åh søde M.S., jeg kender mange af de følelser som du nu har. Jeg synes, det lyder som om du takler det fint. Det må være meget hårdt med overstimuleringen oveni alle de ukendte følelser du har. Jeg håber, du hurtig kommer ovenpå igen, og godt at høre at du allerede har det bedre.
Knus fra Monja

Anonymous said...

Pu ha, det lyder ikke rart at skulle indlægges eller være nødt til at fortælle jeres dejlige nyhed på den måde. Men jeg kan godt forstå, at I gjorde - Jeg ville have gjort det samme.

Men når nu hyheden er ude, så prøv at se, om du kan finde det positive i det... Nu kan du, hvis det er OK i jeres familie, også dele dine bekymringer og nye følelser med dem. Hvis ikke det kan lade sig gøre, så tror jeg på deres forståelse, hvis I vælger at holde ferie fra dem i et stykke tid.

GLÆD DIG! Over jeres spire i dit liv, for der sker så meget nyt og spændende, at det ville være synd at gå glip af, fordi du ikke tør... Sorgen, hvis man mister bliver ikke mindre, selvom man ikke glæder sig. Det vil jeg gerne skrive under på.

Jeg håber, at du er ved at være ovenpå igen og klar til alt det nye ;)

Kram herfra

Mira said...

Det lyder som om du har fået en hård start på graviditeten.
Som de andre siger er det nok desværre en del af det at være infertil.
Men jeg håber virkelig for dig at du snart er ude på den anden side og kan glæde dig over det.
Knus herfra

Signe og Jan said...

Åhh det lyder som en barsk tid. Og det hormonbombardement en graviditet er hjælper jo ikke på sjælefreden. Jeg håber du snart får mulighed for at glæde dig.