Sunday, July 24, 2005

Måtte forlade rummet

Vi har været hos mine forældre og spise frokost idag. Vi var alle samlet, og det var egentlig ganske hyggeligt.
Jeg har ikke problemer med at være sammen med min gravide søster sådan rent fysisk mere.
Jeg troede egentlig også, at jeg var kommet lidt videre. At jeg kan unde hende hendes graviditet uden at være misundelig, det synes jeg, var godt gået.

Det er egnetlig heller ikke så meget hendes mave, der skubber til mig mere. Det er al det, den tiltrækker.
I dag blev det så bare for meget for mig. Vi sad der rundt om bordet og snakkede om alt muligt andet en den kommende graviditet. Det var så dejligt befriende. At jeg kunne være sammen med hende, uden jeg skulle forholde mig til maven.

Men pludselig handlede det kun om den kommende tid, de går i møde. Om det de skal have indrettet og noget at have købt. Min mor trak enda den kommende far med hen til skufferne af børnetøj.
Jeg følte mig i den grad udenfor. Jeg havde kun lyst til at skrige rigtigt højt " så hold da kæft, kan I ikke se, hvor ked af det, i gør mig med al Jeres babysnak".
Jeg prøvede at lukke mig ude af deres verden, og jeg sad med hovedet begravet halvt i mine hænder og tænkte mig langt væk.
Det virkede ikke, jeg gik på toiletet for at give mig selv en pause. Men da jeg kom tilbage, blev det bare endnu værre.
Det var som om, at orderne blev tungere og tungere i mit hoved. Jeg kunne bare ikke holde det ud mere, og jeg rejste mig og hviskede nærmest pænt tak for idag. Jeg måtte gå, jeg kunne ikke mere.

8 comments:

Freudika said...

Puha - jeg føler med dig ... alt mulig trøst herfra.
Jeg synes det er urimeligt hårdt nogle gange bare at være i stue med en gravid ... Jeg sys det var godt du gik.

trøstekram

C.

HBT said...

Ja godt du kunne mærke at nu var det til til at gå. Du har helt ret i at maver tiltrækker USANDSYNLIGT meget opmærksomhed - folk glemmer sku at der er andre tilstede.

Ved de godt at i er i behandling? For hvis de gør synes jeg de er urimelige. Selvfølgelig skal din søster være glad og tale med jeres mor om det men i så fald kunne de jo gøre det når du ikke er tilstede.

Trøsteknus til dig.

GitteK said...

æv for en træls omgang!

Kæmpekram herfra

Mira said...

Pyyyyh, jeg kan kun sige at jeg kender dine følelser. Det er forfærdeligt og overvældende og træls på en gang. Og hvor kan det komme bag på én en gang imellem Jeg er selv begyndt at finde på "dårlige" undskyldninger for at undgå den slags situationer så meget som muligt. Jeg håber at der kommer en dag for os hvor det ikke er nødvendigt....For det er sgu' ikke sjovt.

Amocca said...

Åh ven!

Lige gyldigt om der snakkes om maverne eller ej - så suger de energien ud af ethvert rum... og fokus ender automatisk på dem!

Det er uretfærdigt, men når du en dag selv står i situationen, så lover jeg dig, at du må suge og suge og suge al den energi du har til gode lige nu...

kram
amocca

Spirren said...

Nej HBT ingen i familien ved, at vi er i behandling og kun et enkelt vennepar, har vi delt det med.

Solsikke said...

Puha, jeg føler med dig. Har en lignende oplevelse i frisk erindring, selvom den er gammel. Jeg synes også, at det bedste du kunne gøre var at gå din vej. Man skal ikke finde sig i alt når det gør så ondt indeni. Jeg håber, at du har fået oplevelsen lidt på afstand og har det bedre igen.

Knus,
Solsikke

Anonymous said...

Hej M.S

Nu har jeg ikke været med fra start, men ved din familie godt i prøver at blive gravide, for hvis de gør, synes jeg det ville være på sin plads I sagde fra over for alt det babysnak når i var der. Naturligvis kan man ikke undgå helt at snakke om din søsters mave, men de kunne godt tage hensyn til dig (jer) når i var der og så tage snakken i telefonen eller når i fx var gået.

Synes det er træls for dig at du skal døjes med at være sammen med familien, for det er jo den man gerne skulle have opbakning fra!
Jeg kan også fortælle dig at da jeg endelig blev gravid synes jeg faktisk det var frygteligt at snakke om MIN mave!! Jeg kunne slet ikke klare opmærksomheden til den, når jeg nu havde vænnet mig til den slet ikke skulle være der. DET kunne pisse folk af, men jeg tror os der er infatile synes det er frygteligt at høre om andre gravide, men mange af os oplever temmelig sikkert også, så når vi endelig bliver gravide, så er det heller ikke en dans på roser og det gør også ondt! For troen på man virkelig venter et barn er så lang lang langt væk.

Jeg håber du finder vej ud at tumbleren og genfinder troen på et her NOK SKAL LYKKES og at alt det pilleri ved dig bare ER nødvendigt og det hele værd i sidste ende!

Kæmpe kram her fra Tine S.