Wednesday, October 25, 2006

Godt 5 uger

Trolden er faktisk snart 6 uger, og han vokser og vokser.
Vi har lige været til 5 uger undersøgelse hos lægen. 5 uger gammel og en vægt på 5,1 kg. Hans appetit fejler ingenting :-).
Amningen går rigtig godt, faktisk har jeg netop undersøgt, hvor man kan sælge modermælken, men der er for meget arbejde ved det, ellers havde jeg nok gjort det. Overvejer det faktisk stadig, fordi jeg ved, der er så mange små for tidlig fødte, der har brug for det. Nu må vi se, hvad det bliver til.

Der skete meget med ham og i hans udvikling fra den 4 uge til den 5 uge. Fra at være den lille nyfødte i 4 ugers tid, blev han pludselig en lille baby med færdigheder.
Han begyndte så småt at smile bevidst til os, da han var godt 3 uger, nu gør han det hele tiden. 2 gange har han hvinet, tror det var ubevidst, for han blev helt forskrækket og fik et forundret blik i angsigtet.
Han er også blevet god til at holde kontakten i lang tid og holder også selv hovedet i lang tid ad gangen nu.
Hans tunge ryger tit ud af munden, specielt når han er sulten.

Der er også ved at være rutine i hans sovetider nu. Han sover gerne 2-3 timer i barnevognen her om formiddagen. Jeg er begyndt at lægge ham nu allerede ved 10 tiden, og så vil jeg prøve at lægge ham igen om eftermiddagen, hvor han når at blive træt. Indtil nu er han kommet for sent ud om formiddagen til også at kunne blive lagt om eftermiddagen.
Så powernapper han ellers i løbet af den sene eftermiddag og bliver puttet ved 21 tiden. Her ligger han og knirker lidt, og sover gerne ved 21.30 tiden.
I nat sov han til 2.30.

Vi D.D og jeg selv er også kommet tilbage i forholdet bare på en fornyet måde.
Tiden har hjulpet os videre, og vi er blevet mere large overfor hinanden.
Jeg er begyndt i mødregruppe. Vi er syv. Det gode er, at fem af os er førstegangsfødende. Det yngste barn er godt fire uger og det ældste er 8 uger.
Vi skal mødes igen om 14 dage. Jeg er lidt spændt på, om det er noget der fortsætter.
Så har vi også invisteret i en (bryst)pumpe. På den måde håber vi at kunne komme ud og spise uden trolden, og så er der mad i fryseren til ham.
Ydeligere vil det også kunne give mig mulighed for at komme lidt ud på egen hånd i mere end tre timer.

3 comments:

Anonymous said...

Er det ikke vildt så mange ting der sker med de små? Man kan sidde og bare glo på dem i timevis.

PS. Husk nu at øve med sutteflasken på forhånd!

Spirren said...

@Rikke: Jo det er for vildt.... og sutteflaskenn har han allerede drukket kamillete af - lillemanden sutter på alt, hvad han kan komme til :-)

Frøkenhat said...

Hvor lyder det skønt!