Monday, December 19, 2005

Endnu en jul uden børn

Jeg er faldet i et meget dyb hul. Til middag var jeg ganske godt tilpas.
Så var det, at julegaverne skulle pakkes ind. Jeg er glad for at give gaver til andre og elsker at gøre ekstra ud af dem.

I år har vi søskende slået os sammen til hinandens gaver.
Sidste år gjorde vi det samme, og da det kun var min ene søster, der havde børn, købte hun en gave fra dem også.
I år har begge mine søstre børn, og begge D.Ds søskende har også børn.

Det er kun os, mig og D.D, der ingen børn har.
Det er selvfølgelig ikke nogen overraskelse for mig, men alligevel er det som om, at det først er nu, at jeg opdager det.
Det er ihvertfald lige NU, at jeg mærker det.
Vi skal i år være sammen med min familie, og lige nu har jeg kun lyst til at sidde herhjemme med D.D og bare græde. For sorgen er så stor, og jeg kan ikke overskue en hel aften i min families glædesrus over deres børn og børnebørn.

Det var det med gaverne, der startede tårene hos mig idag.
Jeg ringede til min søster, som har haft børn i årevis, for at høre om børnene også skulle skrives på kortet. Ja sagde hun, selvfølgelig skal de det. Hun fortsatte, jeg køber ikke en gave fra dem hver til alle, de er med i vores gave! Så var det den lille sårbare pige tog styringen i mig og begyndte at spørge hvorfor, sådan har det ikke været de andre år. Vi fortsatte denne dumme og nytteløse diskusion. Til sidst sagde hun ok så lad være med at skrive dem på, jeg finder ud af noget andet.
Jeg lagde på og hulkede mig sammen i sofaen.
Jeg var så ked af det, og tårene fortsatte bare i en lind strøm. Jeg kan mærke, at de igen presser sig på, mens jeg skriver dette.

Det her handler slet ikke om de "ekstra" 1200 kr, vi køber gaver for til vores søskendes børn, samtidig med, at de har deres børn med i gaverne til os, hvor vi betaler det samme!
Jeg er ligeglad med pengene.
Essensen er min sorg. Jeg er så dybt ulykkelig over, at vi i år er de eneste uden børn. Det er vores tredje jul, og den føles pludselig så tom.

Lige nu sidder jeg bare og græder, og tomheden er blevet min bedste ven.
Den er så fæl og stor. Den æder mig langsomt op.
Jeg mister langsomt lysten til livet, hvorfor skal det være så uretfærdigt.
Lige nu kan jeg sgu ikke mere, jeg kan ikke kæmpe mere.

9 comments:

HBT said...

Åh hvor jeg kan nikke genkendende til det du skriver. Julen er bare en MØG tid.

Men søde - jeg er sikker på at i får den bedste gave inden nytår nemlig at I til næste år sidder med en baby i armene.

Ved godt det ikke lyser op på din sorg i dag - men håber at nogen af de sorte skyer er væk i morgen.

Knus

QVINDEN said...

Hvis bare jeg kunne sige lige præcis de ord, der får dig til at smile igen.
Jeg håber, at du finder gnisten til at kæmpe videre - for det bliver også din tur til at få børn. Tro på det! Selvom det er svært.
De bedste ønsker og tanker til dig.

MariaG said...

Puha, kender det godt...og vi har travlt, hvis vi skal nå det til næste år...men jeg krydser fingre for at vi alle, som minimum er super gravide til næste jul...:0)

Mira said...

Been there.....årets afslutning afføder altid en masse spekulationer og gøren status. Jeg får nøjagtig de samme følelser ind i mellem i denne tid. 2004 og 2005 føles som årene hvor alle undtagen mig (og jer piger i blogland) fik børn....Og det kan godt gøre mig meget ked af.

2006 MÅ og SKAL blive bedre!!!!

Amocca said...

Hvis det stod til mig så glemte vi julen i år og jeg og her mocca krøllede os sammen i vores sofa og var bare os.... men sådan fungerer verden ikke....

Jeg orker heller ikke jul med alle de små nye babyer og alle de glade "næææh hvor er han søg" "det er da også på tide I får een..." *suk*

Anonymous said...

Ingen gode råd herfra. Andet end man måske skulle overveje at holde kærestejul på Bahamas uden familien og alle ungerne.

Set fra den alvorlige side så har jeg ikke andet end en krammer til dig. Husk at trække vejret!

Knus

Signe og Jan said...

Følre med dig. Jeg håber du finder kampgejsten tilbage!!

Mette said...

Sødeste MS
Ja, livet er ikke altid retfærdigt:( Kan godt forstå dine frustartioner - kan godt huske hvordan det var...
Sender dig et STORT kram!!!

KRAAAAAAAAAAAMMMM

Anonymous said...

Søde Ven!

Hvor det bare gippede i mig da jeg læste dit indlæg. Jeg kan stadig huske de jule vi sad og havde bestemt os for at vi skulle være forældre og vi stadig uden noget som helst bevis for det nogensinde skete.

Men håbet der svinder hos dig, skal nok komme igen når julen er overstået, forhåbenlig VEL overstået, selvom det bliver et sejt træk at skal sidde mellem alle de børn og ønske dem alle til langt bortistand med alle deres og forældre og bedsteforældres "åhh, neeej, og har du set hvad X fik der mm"

Lige nu "ruger" du og du må tænke på kroppen stadig er fuldt af hormorner også, så skyld skylden lidt på dem og prøv at få en så god jul som muligt! Ingen fortjener, barnløs eller ej, at have en træls jul. Julen er hjerternes fest, husk det, for selv om alle siger det er børnenes, så er det det jo faktisk ikke... det har vi bare glemt!

Held og lykke med d.30.12... krydser bare ALT hvad remmer og tøj kan holde!

Knus fra Tine