Thursday, October 20, 2005

Forunderlige verden

Jeg synes, det er så forunderligt, at man som person kan stå midt i en smerte og bare mærke, at den borer sig helt derind i hjertet. I sekundet tænker jeg, om den går på tværs af hjerterytmen, så hjertet stopper med at slå.
Smerten er så overmandende så livet i dette sekund kun kommer til at handle om den intense smerte. Jeg fortrænger alt andet, der ikke har med smerten at gøre.

Overstående varer kun få sekunder, men det er nok til, at smerten føles ubehagelig tæt på og som et stik.
Bagefter sådan en oplevelse er det som om, at jeg er kastet ned i det sorte hul.
I starten er hullet al for dybt til, at jeg overhovedet kan overskue vejen op igen.
Noget i mig giver op bare sådan af sig selv. For vejen lige foran mig er for dyster og fyldt med for mange huller. Det eneste jeg ser er kun hullerne, og jeg ved, at jeg for brug for at kunne navigere mig ud af det.
Men den navigation kræver styrke og overblik. Det føler jeg ikke, at jeg har. For smerten har drænet mig for alt, hvad der hedder overskud og energi. Den har bare efterladt mig i et tomrum. Tomrummet opleves som værende inde i en hvid rund kugle. Der er ikke en kant jeg kan klynge mig til, jeg giver op inden i, og alt synes så langt væk for mig selv livet, som jeg stadig lever.

Så er det jeg opdager, at hver gang smerten rammer mig på den intense måde, så er der åbenbart nogen backup systemer i mig, der fungerer. Heldigvis tager de over helt af sig selv.

Det for mig i den grad til at forundre mig over livet og menneskets eksistens. Måske forundre jeg mig i virkeligheden også over mig selv.
Systemerne giver mig en sikkerhed i at vide, at de hjælper mig over på den anden side igen.
De får mig også til at indse, at det er ok ikke at have noget overskud.
Jeg behøver ikke at klamre mig til tankerne om, om jeg holder til det eller ej.
Jeg ved, jeg holder til det, og det bedste er, at det sker af sig selv.
Også på de dage, hvor sårbarheden føles som det eneste fungerende i min eksistens.

2 comments:

Monja said...

Det du beskriver, er vist sådan man har det, hvis en man elsker virkelig højt dør eller måske en dyb ulykkelig kærlighed.

Jeg tvivler ikke på at man også kan føle sådan ved det vi gennemgår, men, M.S, alt håb er jo ikke ude. Du skal i gang med et nyt forsøg og denne gang vil det sikkert lykkes – jeg håber sådan det vil lykkes.

Jeg kan godt forstå at du forundres over den menneske psyke, jeg har også ofte undret mig over at man kan rejse sig gang på gang efter mislykkede forsøg, både naturlige cyklusser, insemination og/eller IVF. Det er vist et overlevelsesinstinkt.

Knus Monja

Amocca said...

jeg er sikker på, at der findes biologiske forsvarsmekanismer inden i os, som vi ikke selv ved er er... det er de der går igang hver gang vi får et drag over nakken og rejser os igen...

for det ville være så let at blive liggende - men sådan er vi ikke - vi er seje ... og man kan da "trøste" sig med, at kan vi overleve dette - ja så tror jeg sq vi kan overleve hvad som helst...

jeg kan genkende mig selv i det du skriver - nogle gange er jeg også bange for, at den knugende sorg i mit hjerte vil få det til at implodere og slå mig ihjel - men vi kommer videre - igen og igen ...

kram til dig
Amocca