Monday, September 05, 2005

Hvorfor børn ?

Jeg er med i et projekt i det offentlige, og det har bestemt intet med emnet børn at gøre. Det er 5 weekender, som forløber over et år, og denne weekend var en af dem.
Weekenden har været meget inspirerende og oplevelsesrig for mig, og på vej hjem slog det mig, hvor glad og tilfreds jeg var.
Jeg havde det fedt og kunne stadig mærke weekends fede kick. Oven i det var jeg på vej hjem til min mand, som oven i købet bare havde endevendt huset i rengørningens tegn, og som fortsatte aftenen med at forkæle mig i lange baner.

Så har jeg også min kat, som jeg kan øse al min kærlighed på.
Egentlig har jeg det jo godt, og hvorfor er det lige, at jeg vil ændre noget som helst.
Hvad faen er det nu, jeg venter på, og hvorfor venter jeg på noget?

Før behandlingen blev en del af vores liv, var det næste mål netop et barn.
Men som tiden skrider frem, ændrer tingene sig for mig i sådan en grad, så jeg kan blive helt bekymret.
Jeg er bekymret for, at jeg ender med at give slip på drømmen om vores børn.

Denne pause har gjort mig godt. Det vigtigste var faktisk, at jeg/vi besluttede os for, at pausen skulle være på ubestemt tid.
Det var viden om, at jeg ikke kunne kontrollere det, der gjorde, at jeg kunne give slip.
For få dage siden oplevede jeg, hvor langt væk jeg var fra behandlingsverdenen.
Jeg sad i en samtale, der handlede om nedregulering osv. Jeg havde ikke styr på begreberne, og jeg kunne ikke huske procedureren.

Jeg blev overrasket og bange.
For få måneder siden ville jeg kunne fortælle det meste omkring behandlingens trin, selv hvis jeg blev vækket af den dybeste søvn.
I dette skrivende øjeblik kan jeg stadig ikke huske trinene præcist.

Jeg undrer mig i den grad, og lige her og nu frygter jeg, at jeg går i stå i forhold til behandlingen og min drøm om at få børn.

Gejsten forsvinder for mig, det er som om, at jeg står og trækker i den.
Jeg bliver nød til at bruge tonsvis af kræfter, for den glider væk i en hurtig fart.

Jeg er på den ene side klar til at tilmelde mig behandlingen igen ved næste menstration. Men på den anden side har jeg what so ever ingen følelser i det eller for det !
Det rager mig i og for sig en papand.
Jeg kan ikke lade være med at tænke, ja ok så tager vi de forsøg, bare fordi vi nu en gang er kommet igang og har adgang til dem.

Det truer mig ikke at skulle igang igen. Men det er uden nogen følelser overhovedet !

Hvordan kan man blive så følelseskold omkring noget, der burde sætte gang i så meget ????????
Hvor faen er jeg lige på vej hen ??????

4 comments:

Anonymous said...

Kære M.S.

Jeg kan sagtens sætte mig ind i de tanker, du render rundt med lige nu. For mig var det også helt vildt dejligt med pausen i sommer, og jeg nød ikke at skulle tænke på behandling og børn eller noget som helst i den retning. Jeg var glad. Jeg kunne drikke og ryge, som det passede mig, for det var min og min krop alene, jeg rendte rundt med.

Da datoen for næste behandling nærmede sig blev jeg virkelig ked af det og hylede næsten hver dag i 14 dage. Har også tænkt tanken, om det overhovedet er alt det værd for at få et barn, for vi har det jo rigtig godt, som alt er nu. Men… for dælen da. Jeg har altid gerne ville have børn, og lidt ”op-ad-bakke” skal altså ikke have lov til at ændre på den drøm.

I dagene lige op til behandlingsstart denne gang var jeg helt umulig og mente at jeg ville blive jordens mest elendige mor, men efterhånden som kanylerne har fundet vej ind i maven, og jeg har set folliklerne vokse på skærmen til scanningerne, så er modet vendt tilbage. Jeg skal have æg ud på torsdag – og jeg glæder mig! Tankerne om ikke at ville have børn, og at jeg ville blive en elendig mor er langt, langt borte.

Jeg kan ikke helt hitte ud af, hvad det er, pauserne gør ved en. Men de gør vel nærmest, at man bliver sit ”gode, gamle og tosseglade selv”, fordi man ved, at skuffelsen ikke venter lige om hjørnet. Og jeg tror måske i virkeligheden, at det er det, man (jeg) frygter allermest. Og så længe vi ikke er i behandling, så længe behøver vi ikke frygte at møde skuffelsen. Men til gengæld vover vi heller ikke pelsen og får chancen for at møde den ”formentlig” ultimative glæde… nemlig en graviditet og en dejlig baby eller to…

Sikke en lang smøre, men det skal her vel også være plads til :o)

Stor krammer

Snowie

Mette said...

Kære MS.

Ligesom Snowie kan jeg også sagtens sætte mig ind i dine tanker - og glemte tanker for den sags skyld!
Men MS det betyder jo at du vitterlig har holdt en velfortjent pause - koblet af og kan nu - måske? - starte op igen på ny. Jeg tror nok, at gejsten skal komme...

Og hvorfor børn??? Det spørger jeg mig også nogen gange om - specielt når vi har haft en lang nat fordi Amalie har været syg. Men på trods af det - så jo - børn ER dejlige - også når de er trætte, syge, urimelige (det ligger ofte tæt forbundet med de 2 forige...) osv.

Knus Mette

soesterlystig said...

Hej M.
Sådan der har jeg også haft det i perioder.. man bliver pludseligt i tvivl om sine prioriteringer. Det er jo både godt og skidt. Godt fordi det jo er sindets forsvarsværker, der viser at de virker. Skidt fordi man kan få følelsen af, at være faret vild. Jeg føler ofte, at jeg kan skifte mening fra uge til uge mht. om jeg overhovedet vil det her. Alligevel finder jeg mig selv på klinikken igen og igen... så på den måde narrer ingen jo sig selv i længden:-)

Amocca said...

er der ekko herinde? for dine tanker må da være mine...

Jeg er så træt. Jeg tror jeg har mistet ideen om hvad det egentlig handler om det her... og det bliver en kamp for kampens skyld... Jeg har glemt hvad det egentlig skulle handle om tror jeg... Og det gør, at jeg bare har lyst til at opgive det hele for at være helt ærlig.

Jeg har forsøgt at skrive et langt og klogt indlæg om det - men jeg kan ikke formulere det rigtigt...

Så istedet vil jeg blot være dit lille ekko idag...

Amocca