Sunday, September 09, 2007

Vildbasse

Min lille trold er en dejlig vildbasse. Han har altid haft myre i sine bukser og har aldrig haft interesse i at side stille på sin lille mås. Derimod har han altid haft et højt aktivitetsniveau og en klar opfattelse af, hvad han ville.

Jeg har lige været i mødregruppe. Alle ungerne kravler jo nu og kan også godt sidde og lege sammen. Hmn men altså mit lille barn er så bare ikke lige et af de børn, de sidder stille på måsen og leger i lang tid med legetøjet. Han vil bevæge sig og udforske ALT legetøjet inklusiv det de andre leger med.

Forstil Jer, at der står en kasse med mange klodser i midt på gulvet og rundt om sidder der 4 børn, og leger pænt med de her klodser. Trolden er lige vågnet og kommer ned på gulvet. Han kravler selvfølgelig hen til de andre, men altså en klods er ikke nok for ham, så han tager istedet fat i hele kassen og trække den med sig væk fra de andre.

Moren her tager nogle klodser op af kasen og giver til sit barn, sætter kassen hen igen til de andre, tager sit barn med og sætter ham ved siden af de andre, og fortæller at han nok skal få lært at dele:-) Reaktionen er smil hos de andre mødre. Der går mindre end et minut, og en af de andre børn tager en klods fra trolden. Han bliver altså sur og hiver klodsen tilbage og slår med den efter det andet barn. Jeg griber selvfølgelig ind og stopper ham. Så bliver han sur og alle klodser der er i nærheden af ham får en tur inkl. de andres. Jeg trækker ham lidt væk fra de andre og tager ham op til mig.

Jeg forstår godt hans reaktion og selvfølgelig skal han lære at sige fra med sine ord og ikke ved at slå. Men efterfølgende begynder flere af de andre at kommentere situationen, ikke det, at den anden dreng tog klodsen fra ham men kun hans reaktion. De siger bl.a. "Når x sådan plejer du da ikke at være" , "du plejer da at være stille og god mod de andre".
Jeg mærker bare ubehaget invendigt. Jeg føler mig udenfor på en ubehagelig måde. På den måde, hvor det lige er mig, der har det "uagtige" barn med, der ikke er god ved de andre. Jeg ved k´jo godt, at han er en god dreng, og at med tiden vil lære at dele og ikke slå. Men for fanden da også, hvor det dog bare rammer, når de andre begynder at kommentere på mit barns adfærd!

4 comments:

Frøkenhat said...

Ja, det gør ondt, når andre kommer med kommentarer om ens barn - også selv om de måske er ment som små uskyldige for sjov-kommentarer. Man er bare så sårbar på det område. Gad vide hvor tit, man selv kommer til at gøre det - sige noget, som sårer de andre...

Men mon ikke kommentarerne stopper, når de andres børn begynder på samme leg? For det er da vist et fåtal af børn, der ikke skal gennem den fase...


Er sikker på, at Trolden er en sund og dejlig og elskelig dreng alligevel.

Monja said...

Dejligt at du har sådan en frisk livlig dreng, men jeg kan godt forstå dit ubehag over hans opførelse og over de andre kommentarer (helt sikkert ment uskyldigt). Jeg er bange for at du bliver nød til at tage det lidt afslappet. Der er stadigvæk et stykke tid til han for alvor forstår konsekvensen af sine handlinger.

Mine drenge er egentlig rolige og søde, men alligevel har Brage for et stykke tid siden bidt et af de andre børn i vuggestuen og i går havde Magni revet en stor tot hår af en pige. Så det med dårlig samvittighed over et umuligt barn kender jeg godt, mon ikke alle mødre oplever det?

Knus Monja

PS. Mine drenge slås rigtig meget nu i en alder af 15 mdr. De niver, river, slår, bider og skubber hinanden.

Anonymous said...

Tænker lidt at den mor måske ikke har så meget viden om den helt normale udviklingspsykologi hos små børn: De skal have gode oplevelser af at eje ting, før de kan lære at dele. Det er helt normalt.

Nu er jeg jo blot en kommende mor, men jeg har altid været overbevist om, at drengebørn som et naturligt udgangspunkt er vildere end de små tøser, som jo er hormonelt præprogrammeret til at sidde roligt og koncentrere sig i lang tid af gangen og lave fine perleplader til den stolte mor....

Er der flest piger i din mødregruppe?

Jeg bliver næsten altid mistænksom, hvis små drengebørn opfører sig lidt for pænt og civiliseret. For er det så moren der "belønner" barnet for ikke at vise sin medfødte maskuline vildskab? Ihhh hvor er du dygtig når du er rolig og stille, lille Gustav August Konrad Victor von Løwenstein Hansen (er det ikke de navne mange mødre er vilde med for tiden - sådan lidt kongehus-adelig-wannabeagtigt??? ;o) )

Nå, spøg til side: ville bare sige at jeg tror du reagerede helt naturligt og normalt på gruppens lidt besynderlige reaktion.

Spiffen

Anonymous said...

Ja det var helt sikkert en af grundene til at jeg ALDRIG har ville deltage i en mødregruppe.

Nå men mit barn kan ikke modtage en kollektiv besked og til gymnastik hvor alle de andre børn sidder nok så pænt i rundkreds - så larmer mit barn nede fra den anden ende af gymnastiksalen. For han har da ikke tid til det der pjat ;)

Han kommer sikkert til at give mange gok i nødden og tilmed få mange i nødden. Det bliver bedre.