Tuesday, January 09, 2007

Blandede følelser

Vi bor i en af de amter, hvor det, før den nye lovgivning som trådte i kraft den 1-1 07, også var muligt at komme i behandling i det offentlige med barn nummer to, hvis man ikke havde født tvillinger første gang. Efter Rikkes forslag om en henvisning før den 1 januar, kontaktede jeg rent faktisk min læge for at få lavet en henvisning til klinikken en gang til, inden den nye lov trådte i kraft.
Jeg ringede allerførst til klinikken for at forhøre mig, og fortalte det som det var. Også at vi var blevet forældre i September, og at vi ikke havde lyst til at gå igang lige her og nu. Men at vi på den anden side gerne ville spare de 40 -50.000 kr, hvis vi kunne!
De var søde som altid, og hun forslog, at vi fik lavet henvisningen endnu en gang, og så kunne de jo trække tiden lidt i den anden ende.
Det synes jeg lød ok og drog til lægen 3 juledag. Jeg ringede til klinikken 2 dage efter for at høre, om de have modtaget henvisningen, og det havde de.

Vi snakkede om det herhjemme, men jeg tænkte ikke så meget over det, tænkte mest på at få henvisningen i hus og så kunne vi jo bare lade være med at bruge den, hvis ikke det passede ind.
Nu er jeg så begyndt at tænke over det, fordi vi i realiteten kan få brev fra klinikken når som helst, og for hver dag der går, jo mere for jeg en underlig fornemmelse i maven, som jeg ikke helt kan finde rundt i?
Det efterlader så mange blandede følelser i mig. Det gør mig glad, at vi endnu en gang måske skal opleve et lille mirakel igen. Det gør mig også rolig, at vi har en masse erfaring at trække på. Et eller andet sted synes jeg også, at det er spændende at skulle igang igen på et eller andet tidspunkt.
Så er der den anden vægtskål. Jeg frygter, at jeg endnu en gang skal være syg ved en eventuel graviditet. Jeg kan sagtens holde det ud, men kan jeg tillade mig at byde lillemanden 9 måneder, hvor mor bare er syg????, når han ikke er ældre, og vil jeg nogensinde kunne tilbyde ham det? Og kan jeg byde D.D det og hvad med mig selv???
På den anden side, hvis det skulle være, kunne det måske være godt, når D.D holder sine tre måneders barsel. Så er han jo hjemme også med lillemanden, hvis jeg skulle blive syg igen!
Noget af det der også kunne være med til at afgøre tidspunktet vil være henvisningen, hvor længe gælder den ?
Tænk at man begiver sig ud på den rejse igen !

5 comments:

Anonymous said...

Jeg forstår dit dillema ang. sygdom.Første gang jeg ventede migfik jeg SVÆR svangerskabsforgiftning og var indlagt 3 mdr. Der skulle gå lidt over 2år før jeg turde blive gravid igen, for tænk nu hvis det samme skulle ske igen, kunne jeg byde min datter det?
Nå men heldigvis var min anden graviditet FULDSTÆNDIG anderledes på alle måder, jeg havde det 100% ok, ja faktisk kom det til at jeg kunne nyde det. Det er sjældent at 2 graviditeter er ens, men forstår din frygt.

VH Lone

Mette said...

Kære MS.

Jeg kan godt forstå dine blandende følelser!
Men husk blot 2 ting - ligemeget hvornår det sker, så har Lillemanden far til at tage sig af ham - da vi mistede Mathias og Simon var Frank FAR og MOR både før og efter - og sevlom jeg med tiden fik dårlig samvittighed, ja så gik det jo ganske godt!
Og så kan det jo være - vi krydser fingre - at denne gang bliver meget lettere end sidst!

Knus - og held og lykke!!!

Frøkenhat said...

Puh, det er godt, jeg ikke skal tage stilling til endnu en omgang behandling endnu. Må være meget at rumme samtidig med, at I står med en lille ny.

Men altså - som Lone siger så er to graviditeter sjældent ens. Og det kan godt lade sig gøre at gå igennem en graviditet som din, selv om man har et barn i forvejen. Min veninde havde en lille pige på halvandet, da hun blev gravid igen. I 9 måneder var hun sygemeldt og kastede op og var elendig. Hun følte sig utilstrækkelig og var ked af, at hun ikke orkede de samme ting med datteren - men til gengæld kom far for alvor på banen. Og nu hvor lillebror er ude, trives den lille familie for alvor. Er sikker på, hun synes, det var en hård tid - men er lige så sikker på, at hun synes, det var det hele værd.

Måske skal du "bare" mærke efter i maven, når der på et tidspunkt kommer brev fra klinikken. Hvis du er klar, så spring om bord. Hvis ikke så vent - ja, det kommer til at koste jer en masse penge, men det er trods alt bare penge. Det vigtigste er, at I får sjælen med, synes jeg.

Anonymous said...

Jammen den henvisning udløber jo ikke tidsmæssigt. Den fungerer som et slags klippekort - jeg mener at der er 12 klip på hver henvisning. Det var i hvert fald den forklaring jeg fik hos Dr. Julemand da jeg besøgte ham for nyligt. Jeg kan dårligt forestille mig at de tager behandlingen fra jer, når I først er inde i varmen. Men ring da til klinikken og få det afklaret.

Mht barn nr to og blive syg og dårlig, så kan det jo gå alle veje. Ingen ved hvad morgendagen bringer, og som de to andre siger så er der ikke to gravidteter der er ens.

Mira said...

Spændende at i skal i gang igen. Glæder mig til at høre mere!!!